Tips om man får hudreaktioner av smärtplåster


Nu får det vara bra med predikan ett tag framöver. Jag får bara sådan lust att slå ett hårt slag i luften ibland och knocka till alla missförstånd och sådant som jag vet inte är bra för människor. Sannolikt är det just bara luft jag träffar men det är rätt skönt ändå när man haft verbal diarré. Lite förlösande 😉

”Skit samma”, här kommer ett tips för dem som får hudreaktioner av smärtplåster.  Det är säkert självklart för några men vet ju av egen erfarenhet hur disträ och glömsk man kan vara ibland så här kommer tipsen på det som funkar för mig. Hjälper kanske inte alla men någon i bästa fall:

Jag får irritation, en röd ruta efter plåstret och en helvetes klåda samt att huden reser sig om jag inte varit extremt noggrann med följande:

Aldrig sätta på ett plåster utan att precis ha tvättat huden där plåstret ska sitta. Hudfettet gör att plåstret får sämre fäste, spelar ingen roll om jag duschade flera timmar tidigare, jag tvättar alltid huden med ljummet vatten precis innan och ser till att ha torkat innan jag sätter på plåstret. Inte gnugga och irritera huden. Aldrig använda hudlotion eller parfymerad tvål över området samma dag som plåstret ska på.

Jag ser till att inte befinna mig i någon konstig pose så att huden sträcks eller att tex gäddhänget på armarna rullat över till ovansidan. Huden ska vara slät och inte sätta plåstret precis i kant med där kläderna skaver för då lär det börja släppa i kanterna ganska snabbt.

Överarmar eller bak på skuldran sätter jag mina plåster på. Tycker att effekten blir sämre ju längre ned på kroppen jag sätter det och det finns väl en anledning till att man ska ha det på överkroppen?

Om det blir minsta veck eller luft under plåstret eller börja lossna i någon kant så tar jag bort det och byter ut det. Så fort det kommer in luft under så får jag en reaktion i huden.
Det kan klia lite under plåstret ibland men jag kliar aldrig tillbaka. Om jag river på min hud så reser den sig ofta och den effekten är den sista jag vill ha under plåstret. Det kallas något särskilt när huden reagerar så men minns ej vad.

Försöker att inte utsätta området vid plåstret för värme. Duschar jag hett och länge så försöker jag hålla just den kroppsdelen utanför det värsta.
Ju degigare hud och ju mer underhudsfett där man sätter plåstret ju sämre sitter det har jag märkt. Nu har jag inte så mycket underhudsfett så det är inget problem för mig men det kan ju vara bra att tänka på när man placerar det att man inte sätter det där man är som mjukast men heller inte där risken för att man nöter på det blir för stor.
Val av plats blir därmed lite begränsat särskilt om man som jag använder mer än ett plåster åt gången men som tur är behöver jag inte låta huden vilka mer än en vecka innan jag kan använda samma plats igen och det gör det lite enklare.

Om jag sköter detta brukar jag klara mig utan att behöva riva bort plåstret innan det är dags för byte. När jag tar bort det tvättar jag omedelbart bort limresterna med ljummet vatten och gnuggar försiktigt med en mjuk handduk. Märker att det gärna blir irriterat om man gnuggar hårt och om limrester sitter kvar. Lufta huden ordentligt, inga tighta syntetkläder direkt efteråt mao.

Jag verkar inte ha extremt känslig hud som många andra har men det skulle inte funka med mina Norspanplåster om jag inte följda dessa rutiner. Jag har testat så jag vet, tog ett tag att komma underfund med hur det funkade för mig.
Är det något jag är rädd för är det att inte kunna använda dem eftersom de är min huvudsakliga smärtlindring.

Funkar det inte för er ändå så har jag inte mycket mer att komma med. En del är känsligare än andra. Jag reagerar på en viss sorts plåstertejp man dom brukar använda för att fästa papperstussen när man tagit blodprov. Kunde lika gärna hälla frätande syra på huden men limmet på Norspanplåstret verkar snällare för min hud. Alla reagerar vi olika.

Lycka till!

2 thoughts on “Tips om man får hudreaktioner av smärtplåster

    1. Ja, det stämmer!
      Jag kliar mig aldrig längre men inte tänkt på att antihistamin faktiskt kan lindra. Får även som opphöjda hudfärgade runda svullnader som försvinner ganska snabbt, dessa kopplar jag till mat jag äter men har inte tänkt på att det är samma reaktion som triggas igång i huden när jag river på det. Tack för det tipset, ska jag testa nästa gång! Tur man så enkelt kan få tips ibland 😉

Kommentera

