*Helvetesjävlarmotherf*ckingmigrän*


*Helvetesjävlarmotherfuckermigrän, bye bye*

Ett litet jävla monster satt bakom mitt vänstra öga och högg och grävde med en gaffel alt en slö kniv i flera timmar. Samma jävel fick halva ansiktet att domna bort och senare när huvudvärken försvann med medikamenterna var vänster arm otäckt bortdomnad och kändes extremt tung. På det hände också en grej när jag låg i soffan. Låg helt stilla och njöt av ”lugnet” och så bara pang, jag hörde ljudet i mitt huvud till och med och en stöt sköt från sidan av vänster axel ner i hela armen, som när en fiolsträng går av ”boing”.
Det var känslan av det.
Det gjorde inte ont direkt, mer obehagligt och jag kan få sådana där smällar/stötar i bakhuvudet ibland och jag tror det är en nerv som sprätte till. Vet inte vad annat det kan vara när det samtidigt blir som en stöt och en slags vibration.

Jag mår mycket bättre nu och har full känsel igen men det var en ny variant av migrän. Jag har det inte så ofta längre, mer spänningshuvudvärk men det här är av en annan kaliber. Det lilla monstret befinner sig säkert under en sten långt in i skogen nu som jag svor åt den när jag ville ligga ner men inte kunde. Verbal uppläxning av objuden gäst. Den rackarn smet med svansen mellan benen innan jag kunde nypa tag den i öronen.

Det var monstren det. Här kommer en insikt:

När jag har haft en sämre period som nu får jag mer huvudvärk. Spänningshuvudvärk som ofta slutar med migrän. Att bara ligga ner är döden för nacken och musklerna i och runt nacken. Samma med höfter och rygg, jag blir sämre när jag varit sängliggande och av att inte orka ett skit blir jag dessutom väldigt ostimulerad och ännu tröttare. En ond cirkel.
Att så snabbt det går försöka iaf sitta uppe några timmar i soffan, inte bara sova fast det känns lockande. Det må vara plågsamt men tror jag många gånger skulle slippa få den här ”avslutningsfesten” om jag kunde komma ihåg det någon gång. Upp, upp, upp och inte bara kapitulera för tröttheten. Är som medvetslös innan lunchtid men efter det kan jag faktiskt byta ställe att ligga på bara för omväxlingens skull. Blir påfrestande för kroppen att ligga ner fast man inte tror det.

Dessutom vilket är mer ett faktum än en insikt, nu har jag blandat ihop mina plåster igen. Kaos på riktigt. Missat, tagit fel på dag och har helt jävla fel dos just nu i fel ordning till och med. Tittade på mina armar och såg 4 plåster som inte satt i sin vanliga ordning så omöjligt att reda ut det där. Samma gamla vanliga visa alltså men en förklaring till min försämringsperiod med ovälkomna smärtor och konstant trötthet som följd.

Det var en fredag som hette duga. Nu vill jag tillbaka till där jag var innan jag föll ner i det här hålet så framåt vi gå!

Till er andra, för det gäller säkert er också. Att ligga ner är inte bara avlastande, det är även påfrestande på sikt. Det blir en ond cirkel och tillslut kan man inte komma upp bara för att den onda cirkeln har slutit sig om en fullständigt. Jobba på att bryta onda cirklar, det ska jag göra 🙂

Trevlig helg!

5 thoughts on “*Helvetesjävlarmotherf*ckingmigrän*

  1. Håller med att det är mycket viktigt att ta sig upp även om kroppen skriker annat.
    Jag har turen som har hund som måste ut annars så hade jag varit liggandes stora delar av dagen.
    Igår var jag hos min nya läkare har mått jätte dåligt en längre period och mer skelettvärk får då reda på att oxycontin som min förra läkare skrev ut är det som påverkat mitt mående.
    Var som att leva under en grå kappa såg inget positivt kunde inte skratta grät hela tiden.
    Nu avgiftas jag har tagit för stor mängd under en lång period ca 60 mg per dag.
    Har gått hög utan att veta om det eller märka det förutom på måendet som var allt annat än bra.
    Han kallade mig fullfjädrad herionist.
    Så nu får jag dessa jävla migränanfall som morfinet hållt borta allt kommer tillbaka, smärta, känslor, ångest mm mm.
    Jag är ju inte expert på vilka läkemedel som är bra vid EDS, artrit, fibro, endometrios.
    Nu fick jag gabapentin 100mg*3 och oxycontin för avgiftning och dom har nu sten koll på min dosering.
    Ja är huvudet dumt får kroppen lida va fan tänkte jag med?
    Vet hur du har det och vill med detta säga att det är skönt man vet att det finns fler som lider av dessa smärtor.
    För ingen av mina utomstående förstår vad det innebär att ständigt ha värk.
    Hoppas migränen håller sig borta från dig ett tag nu.

    1. Vad var det för ett nöt som satte dig på dom doserna utan att följa upp dig. Sådär för det absolut inte bli. Vilken pissig sits rent ut sagt 😦

      Ja du, det lär vara lika individuellt för dig som för andra men jag säger som jag brukar Buprenorfin, men ska inte kunna missbruka det (om man inte använder på annat sätt än ordinerat). Det är mycket snällare mot kroppen, mindre biverkningar och finns både som tablett och plåster. Har skrivet om det tidigare men orkade inte leta nu. Är helt enkelt säkrare än rent morfin.

      Gabapentin kan säkert vara bra som grund om du inte lider av biverkningarna, finns flera alternativ men väldigt viktigt nu att dom följer dig även efter avgiftningen så du faktiskt får adekvat hjälp med smärtorna. Tror mig veta att smärtupplevelserna blir starkare och värre när man trappar ner eller för utsättning så kanske svårt i nuläget att veta vad du egentligen behöver. Kan bara önska dig lycka till och jag känner som du, det är skönt att inte vara ensam,

      Huvudvärk har jag ofta men inte migrän som nu och den är oftast hanterbar så jag klarar mig 🙂

      Kramar

  2. Låter som du klämt någon nerv i nacken :p Verkar som om många har en försämring just nu så även jag. Jag önskar er alla en bättre dag i morgon ❤

    1. Det kanske jag har, vet inte. Men nu är det över för den här gången 🙂

      Kanske är någon skit i luften nu…
      Bättre vi flyttar till något land där det är varmt och skönt året om! Alla på en gång som en enda stor massutvandring 😀

      1. Har inget emot en varmare plats att leva på. Kom å tänka på att nerver faktiskt kan bli inflammerade. Skönt att de e över denna gång 🙂

Kommentera

