Det är så lätt att glömma vilka saker som är ”ajabaja!


Det började med att jag fick så in i helvete ont överallt. Inga akuta gap och skrik-smärtor utan den där äckelvärken ni vet, den som får en vilja krypa ur skinnet.
Jag krånglade lite med mina plåster där ett tag och visste inte hur jag hade det och det var garanterat huvudorsaken till att allt gick snett.
Sedan kom tröttheten. Jag sov och sov och sov. Var knappt ur sägen om dagarna och var inte piggare om jag sov till kl 13 än när jag gick upp 07, enda skillnaden var att dagarna blev mer plågsam när jag inte sov bort dem.

Så fick jag huvudvärk som låg och molade i bakgrunden mest hela tiden. Knaprade så många Naproxen magen klarade av. Migrän två helger på raken och nu var det bra längesedan jag hade det så menar inte att klaga men det blev lite för mycket.
Har haft svullen och gasig mage och vissa dagar vill den inte riktigt sköta sig och det är jag superberoende av med tanke på tarmen. Men så fick jag en snilleblixt att jag kanske skulle se till att ta mina vitaminer mer regelbundet. Övertygad om att det måste varit vitaminerna för tröttheten var inte riktigt som jag minns den, den var värre.
Tröttheten hade liksom ingen botten så det gjorde jag och tröttheten gav vika tillslut och idag för första gången kände jag mig tillräckligt stark och pigg för att göra något.

Hade behövt städa kan jag säga men jag följde istället med resten av familjen ut i snålblåsten och grejade med träden. Frisk luft har ju varit något av en bristvara.

Tänkte att jag skulle ta på en ortos på vänsterhanden eftersom jag hade för avsikt att hjälpa till med att samla ihop grenar från när sambon klippte träden. Ja kanske jag rent av skulle ta den lilla grensaxen och ge mig på de mindre grenarna. Det gjorde jag, använde grensaxen alltså, och samlade ihop grenar i en hög.
Menortosen? Nääää, jag har ju kunnat greja så mycket med händerna det senaste utan att få så där helvetes ont och jag behöver ju musklerna och dom behöver bli ännu starkare.

Suck, ett antal timmar senare ligger jag är med ortosen (på handen).
Högerhanden klarade sig ganska bra men min stackars vänster. Ändå så var jag noga med att använda handlederna korrekt. Inte vinkla dem, inte gå ur ytterlägen, inte bära tungt och undvika att använda vänster så mycket det gick. Alltså det var inga tunga grejer och kanske jag hade kommit undan om jag inte hade tagit den jävla grensaxen och försökt knipsa av en lite för tjock gren. Den kräver så lite kraft men nu gick det trögt. Då ger man upp, Nej, då tar jag plötsligt i åta bara h-vete och den benbiten som inte ligger där den ska just nu skulle jag vilja ta ett allvarligt snack med. Vågar varken dra eller knäcka i handryggen när jag inte vet vad eller om det hoppat rätt igen. Ont gör det. Jätteont till och med men uthärdligt med handen och handleden fixerad.

Åh, varför gör jag så här för?
Senaste halvåret har jag nästan klarat mig utan en endaste incident med händerna, bara mindre då jag råkat hälla vatten i ett glas med fel hand, råkat knycka till den i en hastig rörelse eller helt enkelt satt mig på handen vinklad. Ja det är sant, jag gjorde det innan jul.
Så jag precis haft en riktig skitperiod som jag tålmodigt väntat ut och på första riktigt bra dagen ställer jag till det värre än på länge. Jag som så gärna ville plocka fram mina symaskiner *gråter en skvätt*.

Nu är alltså energin tillbaka och den värsta tröttheten borta. Den molande äckelvärken är mer normal men den satans handen som gör att det blir en massa ”inte” framför saker ens om jag vill fast det gör ont, den rackar skulle busa till det idag.  Så jag har väl varit lyckligare om man säger så men samtidigt lättad över att rullgardinen framför mina ögon är uppdragen igen.

Vad ska man säga? Stackars mig eller dumma mig? Ingen lär ju hjälp så vi säger väl att jag har dålig karma  eller ett ”Eds-skov” *ironiserar*.

One thought on “Det är så lätt att glömma vilka saker som är ”ajabaja!

  1. Aja baja inte klippa kvistar :p Vi gör alla dumma grejer som vi får sota för men tro mig…. det kommer hända igen :p Jag lär mig aldrig så det känns skönt att man inte e ensam 😉

Kommentera

