Inte ok att sprida osanna rykten!


Det pratas rätt mycket skit och sprids osanningar. Tycker att det är ganska trist då det faktiskt kan påverka andras vårdupplevelser och förväntningar.
Antagligen har man på ett eller annat vis blivit besviken eller anser sig dåligt bemött som patient eller förälder i vårdsammanhang och på så vis anser sig rätt person att ”varna” eller informera andra.

Jag tycker man ska ta det lite försiktigt med att tala illa om personer som inte kan försvara sig, särskilt ner det handlar om subjektiva upplevelser. En dom på en läkare är offentliga handlingar. Det är snabbt att genomskåda om någon far med osanningar så sett och påstår sig ha vunnit mot vården och att det dräller av allvarliga misstag och anmälningar.
En anmälan mot en specifik person inom vården blir en offentlig handling.

Dom flesta vet hur vårdsituationen kan se ut om man har en diagnos som saknar en given plats inom vården. Man landar oftast inte i någons varma famn som med glädje vill hjälpa till med precis allt.
Dom flesta har eller har haft det ganska kämpigt. Det flyter på ett tag och så tar det stopp.
Att skuldbelägga och smutskasta folk personligen går inte under kategorin information utan under skitprat, skvaller och i värsta fall förtal.
Jag har stött på lite sådant under en period och är det något som sprider sig snabbt och utan hejd så är det just skitprat och osanningar.

Det känns säkert gott att få vräka ur sig sitt missnöje en stund och få lite medhåll, styrkekramar och arga utropstecken. Vem har inte gjort det någon gång liksom?
Men man kanske ska tänka på inför vilken publik man gör det beroende på hur långt man vill att det ska nå?
Jag tycker det säger mer om den som sprider osanningar eller rent skitprat än om personen det handlar om.
Hade jag inte säkert vetat vad som stämmer och absolut INTE stämmer så kanske jag hade varit en av dem som oavsiktligt och okritiskt köpt skiten.
Det vill jag förstås inte tro om mig själv eftersom jag är av den åsikten att jag kan ogilla och tycka illa om människor utan att för den sakens skulle vilja hänga ut dem med namn och att det ska finnas täckning och belägg för påståenden innan man befattar sig med dem öppet. Även sådant andra lägger fram.

Som sagt, skitsnack når långt mycket längre än man ofta tror. Bara för att man upplever sig missnöjd (inte samma sak som att fel har begåtts) har man inte rätt att hänga ut folk. Vill man göra något vettigt ska man i första hand se till att göra en anmälan eller iaf påtala problemet till verksamhetsansvarig. Det är inte konstruktivt alls att sprida rykten och smutsa ner någons rykte eller rent av skapa oro bland andra patienter. Fy, säger jag!

Sociala medier är bra till mycket, det är jag först att skriva under på men var lite mer ifrågasättande och se till att behandla andra så som du själv skulle vilja bli behandlad.
En läkare är inte en offentlig person!

One thought on “Inte ok att sprida osanna rykten!

Kommentera

