Offer med licens att mobba


Vi skäller på barnen, tillrättavisar dom, beklagar oss över att dom inte kan uppföra sig i nätsammanhang samtidigt som man dagligen (DAGLIGEN) möts av ett flöde där vuxna beter sig minst lika illa.
Bara för att man anser att någon annan skrivit något som man upplever som nedlåtande/kränkande (vilket många gånger beror på att man läser in en massa saker som inte står) så rättfärdigar inte det att man själv skapar en hel tråd om just denna person. Att inte ”nämna några namn” är inte att anonymisera någon i en sluten grupp där medlemsantalet är begränsat. Senaste omgångarna tog det mig i snitt 2-3 minuter att luska ut vad det hela handlade om och VEM som var föremålet för vad jag anser vara en smärre mobb. Fan vad patetiska människor kan vara och vad otäckt det är.

Självklart är jag väl bekant med begreppet vuxenmobbing, jag har sett vuxna mobba, jag har sett vuxna i maktposition slå ner på dem som anses ha mindre värde och tvärtom. Jag är väl bekant med härskarteknikerna och ser dem användas både här och där. Det jag skriver nu saknar fullständigt nyhetsvärde med andra ord och är bara en ren iakttagelse som grep tag i mig lite extra hårt just nu av ingen särskild anledning alls.

Jag tycker det är intressant att se hur en person som själv ser sig som ett offer blir den som egentligen axlar mobbar-rollen och använder sitt självutnämnda ”offerskap” som ursäkt och därmed utsätter en annan person för påhopp i grupp (=mobbing).
Det finns alltid en klick som ska klappa i händerna, klicka gilla, skriva ”bra skrivet” och gärna elda på lite. Vissa har tolkningsföreträde i alla sammanhang tydligen och är blixtsnabba på att söka sympatier och blåsa upp saker snarare än att reda ut dem.
Så gnälls det på hur ungdomarna beter sig på nätet? Mig veterligen finns det både hög och lågutbildade vuxna som ägnar sig åt detta, friska som sjuka.

Jag tror faktiskt att klimatet som är i många grupper på nätet som ska ha en sk gemenskap- och/eller stödfunktion, är ohälsosamma. I grupper som berör sjukdomar av olika slag skulle jag vilja påstå att grupperna gör folk ”sjukare”.
Att matas med negativitet, ständig oro, skräckhistorier och då och då en smula hysteri är inte sunt. Lättaste sättet att ta tempen på en grupp är att svara på frågor som ställs. Blir du påhoppad när du ger ett korrekt svar för att det egentligen inte är ”svar” man vill ha utan sympatier, då är det ingen ”frisk” grupp. Ett annat sätt att ta tempen kan vara att ställa en uppriktig fråga du önskar ett rakt svar på. Får du enbart höra hur andra har det (ofta lite värre) men själva svaret uteblir, då har den inte alls den stödfunktion du kanske söker efter. Men jag vet, en del vill ha det så där och vad som utifrån ser ut att vara lite sektaktigt beteende känns varmt och tryggt. Där kan man leva i både villfarelse samt ha tillåtelse att hacka på andra.

Finns säkert några som både vrider och misstolkar mina ord nu men jag bryr mig inte. Jag har sett tillräckligt genom åren och är helt säker på min sak. Mentalt friska sunda människor förvandlas till offer med licens att hacka på andra. Känner du dig träffad så tycker jag du ska göra något åt det. För vi är väl egentligen vuxna människor som vet hur man ska behandla andra människor?

6 thoughts on “Offer med licens att mobba

  1. Jag gillar att du skriver om detta med mobbning, men ogillar att det ska behövas, att vuxna människor så grovt kränker andra. Vilken bild ger vi våra barn och unga? Hur kan vi någonsin tro att när vuxna inte kan låta bli att mobba – att våra barn då ska klara det? För det är ju vad vi kräver av dem, att de ska vara bättre än vuxna!
    Många gånger kanske barnen är bättre…
    Jag läste en lista som en mellanstadieklass hade som uppföranderegler. En bra lista, ska tilläggas. Där stod om att ”Puffa uppåt”, att säga ifrån om någon ”puffade nedåt”, att uttrycka sig på ett sätt som inte sårade, att säga till vuxen person om eleven såg/hörde kränkningar eller själv blev utsatt.
    Vid samtal med läraren frågade jag om listan, och eleverna hade själva varit med att ta fram den. Anledningen – mobbning. Men att kräva av barn att de ska klara det som de vuxna på den arbetsplatsen inte klarade av…

    Nu är barnen som gick i den klassen själva vuxna och jag hoppas att de minns listan. Men också varför de tog fram den, att de på sina arbetsplatser aktivt motverkar mobbning.

    Jag rebloggar gärna din text, om jag får. Den anknyter till vad jag skrivit i trilogin om ”den lata flickan” (https://wordpress2202.wordpress.com/2016/02/26/ditt-lata-stycke/)
    Kram
    //Piia-Liisa

    1. Ursäkta mitt kortfattade svar nu men du behöver inte fråga, du får reblogga precis vad du vill 🙂 Kör bara (Y)

  2. Alla verkar vara jakt på bekräftelse å alltid vara värst. Sen e de ju tyvärr så att vuxna gör å barn ser å lär. Vi vuxna måste ändra vårt beteende annars lär sig inte våra barn hur man ska bete sig.

    Önskar en trevlig påsk med era familjer.

  3. Jag delar din syn på hur stödgrupper kan fungera, Inte Bara Sjuk.

    Påfallande ofta handlar det om att vilja erhålla sympatier, varvid det lätt uppstår ett slags tävlan i vem av gruppens deltagare som har det allra värst.

    Och Gud nåde den som inte håller sig till de underförstådda spelreglerna och den dolda agendan. En sådan person betraktas som en katt bland hermelinerna. Som en som stör den allmänna ordningen. Fridstöraren bör helst ”rökas ut” från gruppen, så att de övriga medlemmarna i lugn och ro kan få fortsätta med det som de vill använda gruppen till.

    En undran: Finns det fog för antagandet att detta är ett beteende som man företrädesvis ser i grupper med en kvinnlig majoritet bland deltagarna/medlemmarna?

  4. Reblogga detta på Livets skiftningar – Ett annat perspektiv och kommenterade:
    Reblogg
    Anledningen till denna reblogg är att den anknyter till vad ”Den lata flickan” upplevde. Enda skillnaden är att här har beteendet flyttat in i ”de sociala mediernas värld”. Det tycks mig som om det på något sätt blir än mer legitimt att ägna sig åt det som ”Inte bara sjuk” beskriver så väl, bara för att det nödtorftigt går att gömma sig bakom ett fingerat namn, eller liknande. Påhoppen gör inte mindre ont för att de skrivs ned. De finns där, till allmänt beskådande för gruppens läsekrets.

    Jag låter ”Inte bara sjuk” inleda denna reblogg med de ord som inlägget avslutas med : ”Mentalt friska sunda människor förvandlas till offer med licens att hacka på andra. Känner du dig träffad så tycker jag du ska göra något åt det. För vi är väl egentligen vuxna människor som vet hur man ska behandla andra människor?”

  5. Precis så!
    Otroligt befriande att läsa dina kloka rader. Jag önskar att så många som möjligt kunde ta del av detta inlägg – ja, postas i vartenda forum!
    Önskar dig fortsatt lycka till med denna fantastiska blogg!

Kommentera

