Eds Riksförbund har en framtid!


Kommer fatta mig väldigt kort nu. Jag var i Norrköping igår på Eds Riksförbunds årsmöte.
Vi tog/blev majoritet! Hela styrelsen har avgått och lämnat sina platser till förfogande. Vi har tillsatt en ny och mycket kompetent styrelse. Det här är så overkligt att jag måste nypa mig i armen. När jag vaknade i morse trodde jag att jag hade drömt.

Förutom att vi har skrivit historia (alltså det här är ovanligt inom föreningar över huvud taget) och att förbundet äntligen kommer att bli ett medlemmarnas förbund, så finns det massor av saker jag vill berätta om. Någon typ av sammanfattning kommer att komma. Jag kommer att arkivera en del av de texter som publicerats i samband med all turbulens kring förbundet. Vi ska inte sopa händelserna under mattan men först och främst ska vi fokusera på en positiv förändring. Det är framtiden som är viktig nu och allt det negativa får ta mindre plats, det har fyllt sitt syfte.

Vi gjorde det! Vi gjorde det! Vi gjorde det snyggt och med en överväldigande majoritet! Det enorma stöd fd. styrelsen påstod sig ha fullkomligen lyste med sin frånvaro.

Återkommer på ämnet.

13 thoughts on “Eds Riksförbund har en framtid!

    1. Tack! Det är många som förtjänar en stor eloge. Allt har varit som ett gigantiskt pussel där man fått lägga bit för bit. Många inblandade, både utåt och lite bakom kulisserna och all support, allt stöd, tack alla! Det är helt fantastiskt och i dag är jag så lycklig att jag fasen blir tårögd.

  1. Tack för allt arbete som lagts ner på att nå hit! Jag läste bland kommentarerna något jag vill lyfta fram: Att vi ska komma ihåg att skilja på sak och person. Handlingar som begått kan vi fördöma, men personen bakom handlingen kan vara bra iallafall. Vi vet långt från alltid orsakerna till varför en person handlat på ett visst sätt. Därför blev jag uppriktigt glad när jag läste flera kommentarer som just gick ut på att skilja mellan sak och person.
    Förbundet har en arbetsam tid framför sig, och en rörig och smutsig historia som kräver ”städning” för att kunna fungera.
    Jag önskar den nya styrelsen allt gott och tackar alla som bidragit till att det nu blev en förändring. Och jag hyser inget agg till personer som tidigare suttit med i styrelser och arbetsgrupper, oavsett vad jag tycker om handlingarna. För jag vill hoppas och tro att de allra flesta faktiskt ville väl om än det blev fel!
    Men det känns oerhört skönt att det nu blåser nya vindar ❤
    //P-L
    Livets Skiftningar

    1. Håller med! Jag kan tycka att flera ageranden är direkt omoraliska och väldigt långt ifrån ok. Jag vågar dessutom påstå att man många gånger varit fullt medveten om vad man gjort. Men det är agerandet som ska förkastas, inte enskilda personer. Fokus ska nu ligga på framtiden inte det som varit även om vi inte får låta det som hänt falla i glömska helt. Det får aldrig upprepas men vi måste visa att vi är redo att förlåta och gå vidare!

      1. ”Förlåta och gå vidare” så fint uttryckt. Och som du säger vi får inte glömma, det är av den anledningen det också behöver städas. Då kan det gamla läggas undan, arkiveras med känslan av att det är åtgärdat, det som behövde åtgärdas. Någon lär ha sagt att ”ett folk utan historia är ett folk utan framtid” och jag tror att detta kan vara tillämpligt här. Men vi måste låta historian bli historia och det kommer att kräva mycket arbete. Men med den starka framtidstro som jag läser av i grupperna, så är bara den ett stort steg framåt!
        Jag vill önska alla dem som nu sitter i styrelsen och kommer at sitta i arbetsgrupper all lycka. Önskar att jag själv kunde arbeta mer aktivt, men får lov att inse mina begränsningar.
        Men framtidstron, den starka vilja som finns nu, den kommer att bära ända fram till ett välskött och fungerande förbund!

  2. Surrealistiskt lyckorus? Kan vi nu äntligen får ett förbund som faktiskt är till för oss medlemmar där revirpinkeri och korruption inte finns.

    1. Mycket surrealistiskt och på något konstigt vis så känns det som att jag väntar på att ”något” ska hända. Såklart hoppas jag verkligen att det här inte är lugnet före någon storm utan att alla, inte bara vi, går vidare och lyckönskar nya styrelsen och ger dem arbetsro.

    1. Vad härligt det är med all positivitet kring denna nyhet och stora förändring. För bara några månader sedan blev folk ”halshuggna” när man yttrade sig negativt om förbundet. Sakta men säkert började fler att öppna sig och prata. Det extra årsmötet blev turbulent men bjöd på hårt motstånd. Inför det riktiga årsmötet hann vi bli vi så många och så starka att vi fullständigt tog över hela mötet. Vem hade vågat gissa på den här utvecklingen? Och när vi nu kommit så här långt, hur långt kan vi inte gå tillsammans då så Jippi tycker jag är helt rätt i sammanhanget 🙂

  3. Bra jobbat! Men avgick den gamla styrelsen verkligen helt frivilligt? En villkorslös kapitulation? Eller var det en omvändelse under galgen så att säga?

    Jag anar att det nog fanns/finns någon form av hållhake på en eller flera av dessa gamla styrelsemedlemmar. Något som fått denna eller dessa personer att så att säga mjukna.

    Alltnog, kanske är det nu läge att uppdatera det som står i Wikipedia om EDS Riksförbund? Jag tycker nuvarande text är gammal. Med statistikuppgifter från 2007. Hej, vi lever faktiskt i ”Herrens år” 2016 nu.

    Kolla här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Ehlers-Danlos_syndrom_Riksf%C3%B6rbund_Sverige

    1. Ja du, dom fick chansen att överlägga i ca 10 min efter vi ”diskuterat” det där om ansvarsfrihet och då kom dom fram till att dom villa avgå bara så där 😉

      Vi var så stor majoritet att dom inte hade så mycket att säga till om. Jag tror dom underskattade oss ganska rejält. Det var en upplevelse detta. Kommer skriva mer ingående om mötet men det är fortfarande så man knappt fattar vad som har hänt. Lite som att hamna i ett stort vacuum. Jag behöver nog krishantering för att fylla ut tomrummet som blivit, hahaha 😀

      Det blir mycket som ska uppdateras nu. Inte minst hemsidan och det var bra att du tog upp Wikipedia, självklart ska den uppdateras. Tack!

  4. Oj det händer mycket. Missat en del sista tiden då endometriosen suger all energi man har. Tack för ni ställde upp för alla medlemmar ❤ ledsen att jag inte deltog.

    1. Det ska du inte vara ledsen för. Vi var mer än tillräckligt många. Huvudsaken är att du kryar på dig och kanske vill vara en del av förbundet i framtiden/fortsättningen 🙂

Kommentera

