Ronja gör vårskrik, jag vinterskrik!


Nu tänker jag skrika och kräkas lite så den som är känslig, håll för näsan/öronen och blunda.

Jag har haft det så jäkla bra, jag har varit så tacksam och jag har njutit varenda minut, inte ens en sekund har jag glömt av att vara glad och tacksam. Men nu jävlar i min lilla låda är det slut på det roliga och jag förbannar denna kyla som tränger in i ben och märg. Värmefilt, kupévärmare, och ved i brasan, jag ska göra mitt allra bästa men idag, som inom loppet av en sekund, hamnade jag där jag nästan inte trodde att jag kunde hamna på igen.

Jag har SÅ ont i händerna. Jag har så ont, så ont, så ont, så ont! Jag har så ont att jag vill hämta sågen och ta bort dom, lägga dom på huggkubben, frysa ner hela mig och tina upp mig till våren, hoppa in i en tidsmaskin och skruva fram tiden till april 2017 eller flytta till ett riktigt varmt land. Det känns som om en iller sitter och gnager på handlederna (är illrar gnagare förresten?), som om handlederna förväxlats med kylklamparna i frysen eller som att det inte ens är mina händer. Jag blir galen!

Som den drama queen jag är vill jag bara skrika lite och låta alla veta hur arg jag är just nu och hur synd det är om just mig. Jag lindar just nu in mig i den underbara offerkoftan och bara hänger mig åt smärtan, känner in den, liksom tar på den och andas den. Har inget bättre ord än skit just nu.

Självklart hade jag inte kunnat skriva detta inlägg om jag varit så nära självstympning som jag låter påskina. Jag är bara väldigt frustrerad och irriterad och jag kommer att vänja mig, det tar bara lite tid. Jag har absolut inte rätt att gnälla och tycka synd om mig när jag haft en så jäkla bra sommar och höst men fallet är hårdare just därför. Just nu har jag ett färskt minne av att inte ha så nedrans ont, jag vet hur det känns mer än att bli överväldigad av smärtan. Det är jättesurt verkligen.

Nu känns det mycket bättre, jag var bara tvungen att få det ur systemet. Nu ska jag inte skriva ett ord till, inte ens trycka på mellanslag eller Enter, bara låta tassarna återfå kroppstemperatur och sluta sprängvärka. Men ni vet när händerna är så där iskalla att man inte ens kan ta på sig pyjamasen för man inte vill nudda sin egen kropp, jag skämtar inte, dom är minusgradiga.

Förmodligen överdriver jag inte ens 😉 Sov gott och låt inte kylan dra ner er i fördärvet!

7 thoughts on “Ronja gör vårskrik, jag vinterskrik!

  1. Är jag tråkig om jag säger, jag vet hur det är? Fast här gäller det fötterna.
    Haft en jäkla bra sommar jag med, så jag tänker överleva på minnen i vinter.

    1. Nej du är inte det minsta tråkig, den här kylan äter på alla som inte är riktigt ”friska”. Ta du hand om och värm dina fossingar så ska jag försöka värma mina händer. Och när det inte funkar så har vi minnena av sommaren 🙂 Det går absolut att leva på sommarminnen hela vintern.

      Kram på dig!

  2. Det är skillnaden mellan utgångsläget och slutläget som påverkar en upplevelse allra mest. Särskilt om förändringen går från plus till minus.

    Så har du i sommar stått på, säg, nivå +60 och nu ramlat ned till nivå -20 (= en skillnad på 80 enheter), uppfattar din hjärna detta som värre än om upplevelsen bara sjunker 40 enheter (utan att gå från plus till minus) i stället för dessa 80 enheter som föreligger i mitt exempel.

    Men hav tröst: Snart nog anpassar/vänjer sig hjärnan till det nya som gäller. I alla fall delvis.

    Fast oavsett så är det ju inte kul att vara ägare till två kylklampar till händer. Så in med händerna under värmefilten!

    Apropå ingenting: Finns det inga ”påsvantar” eller ”fingervantar” att köpa, vilka har inbyggda värmeslingor i sig? Annars är det på tiden att sådana vantar uppfinns, tycker jag.

    1. Jag tror du har alldeles rätt där. Precis så! Och jag kommer att anpassa mig, det brukar jag göra 🙂

      Vet du att det finns faktiskt både handskar och strumpor/sulor med batteridriven värme. Har ett par sådana handskar hemma, bara de att dom är lika stora som grytvantar ungefär så det går ju inte göra annat än att bara ha dem på sig och inget göra då. Jag har väldigt svårt för att befinna mig i ”ingenting”, vilket iofs är min räddning många gånger. Jag gillar dem alltså inte. Du hör viken martyr jag är va? Fryser hellre och har ont än gör inget i varma ”grytvantar”, blir nästan lite trött på mig själv men det är sanningen.

      Ha det gött i höstrusket. Hörde att det kanske ska bli snö imorgon. Jag älskar snö 🙂

      Kram

Kommentera

