Vila i frid, sov gott


Jag har funderat på det här inlägget i några dagar nu och kommit fram till att det inte spelar någon roll hur jag lägger orden. Det är ett allvarsamt ämne och verkligheten är lika rå och tragisk oavsett hur jag formulerar mig.

En av alla de människor som passerat min blogg genom åren är borta, hon finns inte längre. En plats på jorden blev plötsligt tom och det är obeskrivligt tragiskt. Mina tankar går till barnen, övrig familj och vänner.

Jag tänker såklart också på dig vars vägar korsade mina, vars liv jag fick glimtar av då och då under några år. Tack för att du råkade trillade in här en dag och för att jag då fick möjligheten att ge dig något som du så förtvivlat behövde just då. Du fick bekräftelse, kunna känna igen dig och att orden var som skriva för dig.

Vi var ganska olika du och jag, i vissa saker representerade vi två totala motsatser, det kan man nästan fnissa lite åt. Du ville övertyga mig om ditt och jag dig om mitt, men det är det fina med världen, den rymmer oss alla och det hade varit tråkigt om vi alla tyckt och tänkt lika.

Jag är ledsen för att du inte längre orkade kämpa för och mot allt det som förhindrade dig att leva ditt liv till fullo. Hade du funnits här nu hade jag skrivit till dig att det kommer att bli bättre, ge inte upp men jag dömer dig inte …  Vi väljer inte att födas men vi väljer att leva. Jag tycker inte att man får välja bort livet men jag vet att du hade dina skäl. Kanske din resa och historia på sikt kan leda till något gott. Jag hoppas det.

vila-i-frid

 

 

Hjälp och stöd om du har självmordstankar (1177)

Ofta behöver du söka vård

Om du mår mycket dåligt och känner att du inte orkar mer ska du söka hjälp direkt på en psykiatrisk akutmottagning eller ringa 112. Det kan vara bra att be någon följa med dig.

Om självmordstankarna inte går över, om du  har svårt att hantera din situation eller om du är deprimerad behöver du söka stöd och hjälp i vården. Du kan till exempel vända dig till en vårdcentral som kan ge vägledning till vidare hjälp.

Du kan alltid ringa och få sjukvårdsrådgivning på telefonnummer 1177.

Källa: 1177

 

 

4 thoughts on “Vila i frid, sov gott

  1. Så tragiskt att läsa. Men livet är sällan en dans på rosor utan närvaro av törnen.

    Livet verkar snarare vara en dans på törnen utan närvaro av några vackra rosenblommor.

    1. Samtidigt är det ju så livet måste vara, hur skulle vi annars kunna utvecklas om vi aldrig mötte motstånd? Men ibland blir det för mycket, mer än en människa klarar av att hantera. Ändå så skiljer det sig så åt hur mycket och vad vi klarar av att ta oss igenom. En del förlorar precis allt men reser sig ändå och man fattar inte hur.

Kommentera

